Den som skottat mest när han dör vinner!

Det råder någon sorts hysteri över att skotta tak härnere. Den hysterin kanske råder över hela landet, även uppåt, vad vet jag - men nu koncentrerar jag mig på att det är hysteri just här där jag bor.
Så. Jag tycker att det verkar rent utav jävligt onödigt att riskera att rasa ner med massorna för att själv gå upp på taket och skotta ner lite snö. Behövs det här verkligen är frågan jag ställer mig? Behövs det gå upp på taket, utan säkerhet och kunskap och riskera att kanske - jag säger kanske - riskera att göra dina barn föräldralösa? Ja, jag har inte något svar på den frågan, och efterlyser härmed ett expertutlåtande. Snälla hjälp mig och mina grannar att slippa denna hysteri. Hjälp mig att slippa detta ofrivilliga skottningsSM som sker med mina grannar.
Under min tid uppe i Härjedalen, alltså mina första 20 levnadsår, kan jag faktiskt inte minnas att det var tvunget att skottas snö på taket någon gång. Inte ens en tillstymmelse till hysteri vad jag kan komma ihåg. Och alla vet väl att vinter, det har man gott om i Härjedalen. Varje år till och med.

Men den som skottat mest när han dör vinner. Bara ni ger fan i min snö. För tydligen äger jag - om ni frågar min närmaste granne - den snö som ligger på min sida. Det är också hon som leder skottningsSM här på gatan, tätt följd av han i huset mittemot, och är riktigt petig på det där med snön. Hon knackade på våran dörr häromkvällen för att berätta att "vår" snö hade ramlat över på hennes sida och att vi gärna fick ta tillbaka den. Jo men Tjena, är alla besticken verkligen i lådan eller? 

Skotta lugnt............ 




Kommentarer
Postat av: Linda

Är det sant,, vilka grannar som "bråkar" om vart snön ligger. Men vi är en av dem som skottat taket då det small och knäppte massor när vi skulle sova. Jag var rädd att taket skulle gå sönder,, nu låter det inget alls.

Men nu vill jag att snön ska bort;) Melvin säger varje väll när han ska sova: i morrn mamma så ska vi ta bort snön. Han vill bada och äta glass;)

2010-02-28 @ 15:56:03
Postat av: Camilla

Husen är ju byggda för att klara mer snö här uppe så det är därför vi (oftast) inte behöver skotta tak, och dom längre ner skottar tak eftersom dom inte brukar ha så mycket snö som det är nu och husen är inte byggda för att klara så mycket snö längre ner. Tror det är så iaf :)

Kram från kusin Camilla

2010-03-03 @ 12:01:40
URL: http://www.millanohinkas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0